Terug

De saleswereld is continue in ontwikkeling, van innovatieve technologische snufjes tot nieuwe benadertechnieken. De essentie van sales is eeuwenoud, van ruilhandel in de prehistorie tot de handelskaravanen van de Arabieren in Perzië. Welk moment vormde het omslagpunt van het verkopen van producten tot de professionalisering van sales? Terug naar Detroit, 10 juli 1916.

Sales als wetenschap?

Op 10 juli 1916 kwamen in Detroit voor het eerst in de geschiedenis meer dan drieduizend sales professionals bij elkaar.
Het doel van het evenement was in eerste instantie het verder professionaliseren van het vak sales en de aanwezigen aan te moedigen een bijdrage te leveren aan de wetenschap van sales. Iets wat ongekend is voor deze tijd.

De grote namen uit Detroit

Het idee voor deze bijeenkomst ontstond in september het jaar ervoor. Barrett organiseerde toen voor de eerste keer de Detroit Sales Club. Hij initieerde deze club vanuit het idee sales verder te professionaliseren. Al snel schaarden de grote bedrijven in Detroit zich achter hem, waaronder de sales director van Ford.
Onder de bezoekers van het congres bevonden zich een aantal grote namen. Zo waren de belangrijkste spreker oud Amerikaans president Woodrow Wilson, en ook Henry Ford zelf was aanwezig.

Iemand aannemen op zijn voorhoofd

Tijdens het congres waren er, zoals gezegd, een aantal erg opvallende sprekers. Opvallend, omdat deze mensen en hetgeen waarover ze spreken vandaag de dag als dubieus of vreemd zouden worden beschouwd op een sales congres. Zo was er ook een frenologist. Ooit van gehoord? Nee? Wij ook niet. Deze heer in kwestie instrueerde zijn publiek en vertelde welke mensen ze aan moesten nemen op basis van de vorm van hun hoofd. Een hoog voorhoofd zou duiden op inlevingsvermogen en een plat achterhoofd op een snelle starter, maar langzame finisher. Vandaag de dag zouden dit soort sprekers op een congres natuurlijk een dubieuze attractie zijn, maar in 1916 werden deze sprekers aangekondigd als baanbrekend en innovatief.

De man achter het succes

De man achter deze bijeenkomst is D.M. Barrett, hoofdredacteur van het Salesmanship Magazine. Barrett kreeg het niet alleen voor elkaar om de beste sales professionals van Amerika bij elkaar te brengen, hij zorgde ook voor een weekvullend programma.

Wie zal het zeggen

De gevolgen van dit congres zijn niet alleen in Amerika groot, ze zijn tot ver over de landsgrenzen te voelen. Het kapitalisme is wereldwijd in bloei. Amerika weet mede dankzij dit congres een manier te vinden om zich internationaal te onderscheiden en we merken hier vandaag de dag nog iets van. Wel eens een sales-pitch contest gezien op een conventie? Daar ga je al, super Amerikaans!

Het congres luidde het moderne sales tijdperk in. Niet meer alleen de mooie man met gladde praatjes; iemand die een prominente, gunstige plek heeft in de samenleving en kennis van de producten heeft die hij verkoopt. Mede doordat sales in dat tijdperk nog een beroep was dat enkel werd beoefend door mannen. Vandaag de dag is dat alweer een achterhaald gegeven, wat aangeeft hoeveel sales zich dag in dag uit ontwikkelt. Wie weet wat er over tien jaar als het nieuwe omslagpunt in de geschiedenis van sales wordt gezien. Nieuwsgierig geworden en wil je meer lezen? Klik hier.