Terug

Mobiel internet is nog steeds enorm in opkomst en meer en meer mensen gebruiken het dagelijks. Wereldwijd worden er per maand één miljard jobsearches gedaan via de smartphone of tablet. Hiermee behoort mobile recruitment tot de orde van de dag.

Echter zijn veel vacaturesites niet responsive, wat wil zeggen: niet geoptimaliseerd voor kleinere schermen van smartphones of tablets. Bedrijven doen zichzelf hierdoor tekort.

Het belang van mobile recruitment

38 procent van de sollicitanten die een smartphone of tablet gebruikt voor het zoeken naar een baan, zegt dat niet-responsive websites hen er regelmatig van weerhouden te solliciteren op bepaalde functies. Bedrijven grijpen op deze manier, zonder het te beseffen, naast potentiële werknemers.

Nu meegaan met mobile recruitment, nu het nog sterk in opkomst is en nog relatief weinig bedrijven gebruik maken van een goede strategie, zorgt voor een sterk en vernieuwend imago. Volgens Igor Beuker, trendwatcher op het gebied van mobiel internet, maakt innovatie het verschil tussen trendsetters en trendvolgers, en trekt dat ook weer de juiste mensen aan. “Mensen die voorop lopen in de trend, zorgen voor een goed imago en zullen daarmee ook innovatiever talent naar zich toe trekken. Mensen die ambitie hebben en dat belangrijk vinden.” In Nederland hebben slechts drie van de top tien favoriete werkgevers een responsive recruitmentwebsite. Er valt dus veel te winnen.

Maar hoe is zo’n mobile recruitment-strategie op een zinvolle manier te ontwikkelen?

Een responsive website

Een website bekijken vanaf een computerscherm of vanaf een klein mobiel scherm geeft een heel andere beleving. Als bedrijf is het goed om ernaar te kijken vanuit het perspectief van de sollicitant. Probeer te solliciteren op één van de openstaande functies. Gaat dat gemakkelijk, zitten er haken en ogen aan? Duurt het lang om de website te laden of werken bepaalde pagina’s niet? Gaat het solliciteren moeilijker dan verwacht, dan is er werk aan de winkel.

Geschikte responsive website kunnen gebouwd worden in de vorm van een mobiele site of een app. Het is hierbij zaak om uw Applicant Tracking System (ATS) hiermee te laten synchroniseren. Voor uw gebruiksgemak en dat van de sollicitant is het essentieel dat het systeem nieuwe, openstaande vacatures automatisch synchroniseert met de site of app, dat kandidaten hun sollicitatie in zijn geheel kunnen uitvoeren en dat de ingezonden data tevens automatisch gesynchroniseerd wordt.

Ook zonder ATS is het mogelijk om dit te laten automatiseren: laat de ingezonden data naar een mailadres versturen, vanuit waar u gemakkelijk contact op kunt nemen met de sollicitant.

Mobiel solliciteren: gebruiksgemak voor de kandidaat

Het gebruiksgemak van de potentiële kandidaat staat voorop en moet ervoor zorgen dat de kandidaat niet halverwege het sollicitatieproces afhaakt, omdat de website niet goed meewerkt. Mobile recruitment is een nieuwe ontwikkeling, maar allang geen uitzondering op de regel meer. Het vormt voor een heel groot deel de toekomst van het recruitmentvak.