De betekenis van recruitment luidt: “het werven, screenen, testen en selecteren van geschikte kandidaten voor een bepaalde functie in uw organisatie”. In andere woorden is recruitment het vinden van de juiste personen.

Er zijn twee manieren om te recruiten: binnen of buiten de organisatie. Als we spreken over recruitment binnen de organisatie dan zijn er corporate recruiters in dienst bij het bedrijf zelf of wordt er bijvoorbeeld een vacature op een vacaturebank geplaatst. Bij recruitment buiten de organisatie wordt er een externe partij ingeschakeld, zoals een recruiter of recruitment bureau. Deze externe organisatie gaat dan op zoek naar de juiste kandidaten voor de opdrachtgever.

In de recruitment of arbeidsbemiddeling branche zijn meerdere type dienstverleners actief:

  • Werving en selectie bureaus of recruitment bureaus
  • Uitzendbureaus
  • Detacheerders
  • Executive search (headhunters)
  • Interim recruiters

Deze spelers kunnen generiek (voorbeeld: Randstad), of gespecialiseerd zijn naar carrière niveau (vb. Young Capital), branche (vb. personeel in de bouw) of vakgebied (vb. sales, marketing of finance).

Wanneer is recruitment noodzakelijk?

Recruitment is noodzakelijk in twee gevallen; als er behoefte is aan nieuw personeel of als er behoefte is aan vervanging van huidig personeel. Als een organisatie sterk groeit en er is daardoor meer mankracht nodig om de werkzaamheden te vervullen, dan spreken we van het aantrekken van nieuw personeel.
In het tweede geval is recruitment nodig als het huidige personeel in een organisatie niet goed functioneert. Er wordt dan gekeken naar nieuwe mensen die hen kan vervangen, we spreken hier logischerwijs over het vervangen van huidig personeel.

Wat doet een recruitment bureau?

U kunt het werven en selecteren van kandidaten in eigen handen nemen en vaak wordt de verwachting gesteld dat dit goed te doen is. Iedereen kan immers een vacature op internet plaatsen en vervolgens afwachten wat de respons hierop is. Ook kunt u een balletje opgooien bij collega’s of vrienden (referral recruitment) en hopen dat hier een geschikte kandidaat tussen zit.

Echter, in de praktijk blijkt het moeilijker dan gedacht om echt de juiste personen te vinden om een functie te vervullen. Bekende valkuilen zijn dat er te weinig tijd of te weinig kennis aanwezig is in de organisatie waarna in veel gevallen alsnog een recruitment bureau wordt ingeschakeld.

Het overdragen van het recruitment proces naar een externe partij heeft vele voordelen. Zo is het zoeken van de juiste mensen en het checken van referenties tijdrovend en duur en kan het qua kosten efficiënter zijn om dit proces uit te besteden. Daarnaast heeft een recruiter een uitgebreid netwerk waar andere bedrijven vaak geen of niet gemakkelijk toegang tot kunnen krijgen.

Vakmensen van een recruitment bureau, ook wel recruiters genoemd, nemen het gehele recruitment proces voor u uit handen. U ‘huurt’ een dergelijke recruiter (zoals wij) in en zij stellen u naar loop van tijd een aantal geschikte kandidaten voor waaruit u een keuze kunt maken. U kunt hier meer lezen over wat een recruitment bureau / recruiter doet.

Hoe ziet het recruitment proces er uit?

1. Het werven van kandidaten: het vinden van de juiste personen. Actief (mensen zelf benaderen) versus passief (wachten op CVs);

2. Het screenen van de kandidaat: het achterhalen van informatie over de integriteit van een potentiële kandidaat;

3. Het testen van de kandidaat: door middel van bepaalde tests inzicht krijgen in het ontwikkel potentieel van kandidaat;

4. Het kiezen en aannemen van de kandidaat: de opdrachtgever verstuurt de beoogde nieuwe werknemer een voorstel;

5. Het trainen van de kandidaat/werknemer: het trainen van vaardigheden die de kandidaat/werknemer (nog) niet heeft.

U kunt hier meer lezen over het recruitment proces. Onze kennisbank biedt ruime uitleg over recruitment en al haar facetten.
Mocht het zo zijn dat u het gehele recruitment proces wilt uitbesteden (recruitment process outsourcing, ook wel RPO genoemd) omdat u de tijd of kennis er niet voor heeft, dan kunt u een recruiter of recruitment bureau inschakelen.

Handige recruitment tips

De meest treffende tip met betrekking tot recruitment is misschien wel; wees duidelijk. U moet de beoogde kandidaat een duidelijk beeld kunnen verschaffen, maar u moet voor uzelf ook duidelijk hebben waar u naar op zoek bent. Wees dus concreet en duidelijk in de vacature omschrijving nadat u een goede voorstelling heeft gemaakt over wat voor een kandidaat u zoekt.

Wees ook selectief in het inzetten van kanalen, niet elk kanaal is even geschikt voor een bepaalde doelgroep. Zo is leeftijd erg bepalend welk medium het meest treffend is. Jongere professionals (15-20 jaar) gebruiken namelijk meer Facebook en Instagram, terwijl oudere professionals (35-54 jaar) met meer werkervaring voornamelijk Twitter of LinkedIn gebruiken. Mocht u meer recruitment tips willen lezen, dan kan u die hier vinden.

Recruitment maakt net zoals vele andere markten een verschuiven naar ‘online’. Alles draait hedendaags om data verzamelen, gebruikersgemak verhogen en op de hoogte zijn van trends. Op het gebied van recruitment kunt u slim inspelen op deze factoren. Enkele recruitment trends voor 2015/2016 zijn:

  • Het gebruik van video interviews. Bij deze nieuwe vorm van interactie, als mensen iets op beeld zien, zijn zij gelijk een stuk meer aangetrokken en geïnteresseerd. Een video interview is tijdbesparend, ‘face to face’, geeft een nieuwe beleving en is daardoor innovatief.
  • Meten = weten. Door het gebruik van Google Analytics kunt u online de belangrijkste KPI’s uit het recruitment proces volledig meetbaar maken. U kunt bijvoorbeeld zien waar mensen afhaken of u kunt zien welke pagina’s het best bezocht worden. Door het vergaren van dergelijke data kunt u keuzes maken die het recruitment proces verbeteren en waardoor u uiteindelijk hierop kosten kan besparen.
  • Wees persoonlijk. Door de verschuiving naar een online wereld wordt de wereld ook een stuk minder persoonlijk. Een groot deel van recruitment gaat nu via sociale media, waarvan LinkedIn tegenwoordig een van de meest gebruikte kanalen voor recruiting is. Het is lastig om dit direct te implementeren, maar houd in het achterhoofd dat een ‘persoonlijke touch’ en ‘job matching’ essentieel kan zijn in het beslissingsproces van de sollicitant.

Dit zijn slechts enkele trends in de recruitment markt en er zijn natuurlijk veel meer. Benieuwd naar andere trends? Kijk dan naar onze recruitment trends.

De kosten van recruitment (recruitment fee)

Elke organisatie heeft in en uitstroom van personeel. Sommige vacatures zijn gemakkelijk te vervullen, andere zijn lastiger. Het kost geld om een vacature te vervullen, dat moge duidelijk zijn. Maar wat zijn de verschillen in kosten tussen in-house en outsourcing?

Allereerst is het waardevol om de verschillende ‘kostenposten’ op te sommen. We kunnen ze simpelweg in twee delen: tijd en geld. Tijd kunt u weer verrekenen naar geld, maar voor het gemak laten we dit even gescheiden (iedereen hanteert immers een ander uurloon). Bekijk hier alle informatie over recruitment kosten.