Sales boosten in 2018? Dit zijn de Sales Tools die je nodig hebt!

salestools

Welke eigenschappen komen het eerst in je op als ik zou peilen naar de kwaliteiten van een top sales professional? Gedrevenheid, flexibiliteit, durf en veerkracht? De kennis van het charmeren en enthousiasmeren, een stevige brok empathie en feeling voor timing?

De persoonlijke toets die je aan een sales proces geeft, zal altijd van cruciaal belang blijven. Net daarom onderscheid je je vaak van de concurrentie. Hoe meer tijd je kan investeren in je face to face klantenrelaties, hoe meer je kan verkopen.

Hoog tijd dus voor enkele tijdbesparende tips die ervoor zorgen dat je in 2018 meer sales genereert.

Soorten salestools

Laat ons kort even de belangrijkste salestools die je het professioneel leven een stuk gemakkelijker kunnen maken het komende jaar, op een rijtje zetten.

CRM systemen

Een CRM (Customer Relationship Management) systeem zorgt ervoor dat salesmensen (en hun bedrijven) hun klantenrelaties en alle interacties met klanten en toekomstige klanten en prospecten efficiënt kunnen beheren.

Email tracking

Wil je het reactie gedrag kennen van jouw email ontvangers? Dan kan een email tracking software je al een heel eind op weg helpen! Deze software zorgt er via een integratie met je email provider (zoals gmail of outlook) voor dat je perfect weet wie je mail heeft geopend of al dan niet op een link in je bericht heeft geklikt. De perfecte manier om te achterhalen wat je klanten of prospecten al dan niet triggert.

Social selling – hoe krijg ik meer leads?

Onder social selling software valt elke software die salesmensen helpt om in contact te komen met potentiële klanten en/of hun bestaande klantenrelaties verder uit te bouwen via social media sites als twitter, facebook, linkedIn,…

Studies wijzen uit dat verkopers gemiddeld 6u/week aan linkedIn en andere sociale netwerk sites besteden. Een trend die we zeker verder kunnen opvolgen!

Sales Intelligence

Sales intelligence software levert contact en bedrijven data aan zodanig dat sales professionals van daaruit lijsten kunnen opbouwen en prospecteren. Sales Navigator van LinkedIn is zo’n software. Met deze tool krijgen ze niet alleen toegang tot een database van bedrijven en contacten maar kunnen ze ook verschillende contactpersonen binnen bedrijven gemakkelijk contacteren.

Productivity apps

Deze tools zorgen ervoor dat verkopers nog efficiënter en productiever aan de slag kunnen. Wellicht zullen ze binnenkort wel in elk Customer Relationship Management systeem ingebouwd zijn.

De wereld van sales automation, sales analytics en sales apps verandert voortdurend. Zo raakte onlangs nog bekend dat Plaxo eind dit jaar de virtuele deuren zal sluiten. Verschillende sales apps worden naargelang de sales strategie binnen je organisatie verder en vooral beter op elkaar afgestemd of met elkaar gecombineerd.

Ben je nog niet helemaal vertrouwd met deze apps maar wil je er wel graag mee aan de slag, dan stel ik voor dat je eerst en vooral een passend CRM systeem vindt!

CRM Systemen

Hoewel CRM software al sinds midden jaren 1980 op de markt is, is het nog steeds één van de meest gebruikte technologieën. Veel moderne systemen linken automatisch met mailbox en agenda.

Welk systeem je ook gebruikt, er zijn heel wat tijdbesparende voordelen. Het kan helpen om:

  1. Alle informatie omtrent een klant of prospect in 1 systeem te bundelen, toegankelijk voor elke collega.
  2. Acties voor je salesteam op te zetten en hen eraan te herinneren
  3. Sales managers kunnen de acties van hun team perfect monitoren
  4. Het sales proces te vereenvoudigen en bijgevolg te versterken
  5. De efficiëntie van verschillende teamleden op te volgen
  6. Marketing strategie en sales strategie op elkaar af te stemmen.

Het lijkt bijna ondenkbaar dat je een salesteam kan leiden zonder CRM systeem. Bovendien zijn er heel wat budget-vriendelijke systemen op de markt waarmee je snel aan de slag kan.

Benieuwd naar een aantal concrete voorbeelden?

Sales apps TOP 3

  • Whoisvisiting

De lead vinden die je binnen de kortste keren aan je lijst klanten kan toevoegen, daar is elke verkoper elke dag mee bezig. Wat als er een sales app vanaf nu verantwoordelijk is voor de leadgeneratie door analyse van je website bezoekers? Een tool die niet alleen voor de sales afdeling een meerwaarde biedt maar uiteraard ook voor marketing-doeleinden. Bovendien is een integratie met salesforce.com mogelijk.

  • Teamleader

Teamleader combineert CRM, projectmanagement en online facturatie in één handig systeem. Een integratie met al je favoriete tools is daarbovenop ook mogelijk, terwijl je er ook nog tijd en geld mee uitspaart. Je betaalt bovendien enkel voor wat je nodig hebt.

  • Yesware

Wil jij ook weten wat er gebeurt nadat je op die Send knop hebt gedrukt? Deze email automation tool, speciaal voor sales professionals, zorgt ervoor dat je voor elke mail de verschillende parameters kan consulteren: open en reply rate, clicks, openen van bijlages,… Tijdens een gratis try out periode kan je alle functionaliteiten van dichtbij ontdekken.

Is jouw firma klaar voor de verdere digitale sales revolutie in 2018?

82% van de topverkopers schrijven hun succes toe aan sales technologie, met CRM,   productivity tools, email tracking en social selling op kop!

Het hoogtepunt van de boom in sales apps en sales automation hebben we nog te goed. In 2018? Wie weet…

Één ding is zeker: in de toekomst zal sales software nog meer integreren met data en marketing software. Nieuwe communicatiekanalen zullen de oude vervangen of aanvullen en artificial intelligence zal de weg tonen naar verdere sales automation.

Op het lijstje met goede voornemens voor 2018, zou ik in ieder geval het onder de knie krijgen en leren gebruiken van CRM, sales apps en sales analytics niet vergeten!  Met die nieuwe digitale knepen van het vak, staan er je heel wat sales successen te wachten in het nieuwe jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *